استاندارد وب ایران

طراحی و پشتیبانی از سایت

استاندارد وب ایران

طراحی و پشتیبانی از سایت

استاندارد وب ایران

طراحی و پشتیبانی از سایت ، مشاوره رایگان در زمنیه بهینه سازی و سئو ، ارسال بازدید ارگانیک برای سایت شما

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

اجرای نمای خشک

اجرای نمای خشک یک روش مدرن و کارآمد برای ساخت و تزیین ساختمان‌ها است. این روش به دلیل سرعت و دقت بالا در اجرا،هزینه کمتر و کاهش زمان ساخت، جایگزین مناسبی برای نمای سنتی و مرسوم است. همچنین، نمای خشک به دلیل وزن سبک، نیاز کمتری به مصالح در ساخت اسکلت ساختمان دارد که هزینه ساخت را نیز کاهش می‌دهد. در سیستم اجرای نمای خشک امکانات بیشتری را در اختیار طراحان  قرار می دهد تا با استفاده از این روش، طرح‌ها و الگوهای مختلف را بر روی نما اعمال کنند و به ساختمان شکل و جذابیت بیشتری ببخشند . دراجرای نمای خشک به دلیل اینکه خود نما عایق‌ حرارت و صوت بوده و در بعضی از موارد از عایقهای مختلف استفاده می شود ، توانایی بهبود عملکرد انرژی ساختمان را بالا می برد . این نوع نما، باعث کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش ساختمان می‌شود و همچنین صداهای خارجی را نیز جذب می‌کند. به طور کلی، اجرای نمای خشک باعث بهبود کیفیت ساختمان، کاهش هزینه‌ها و زمان ساخت، بهبود عملکرد انرژی آن می‌شود. این روش به عنوان یک جایگزین مناسب برای نماهای سنتی و مرسوم مورد توجه قرار گرفته است.

در اجرای نمای خشک و مدرن باید دقت شود که با طراحی صحیح و طبق اصول مهندسی مراحل کار پیش برده شود یعنی ابتدا پروژه مورد نظر نقشه برداری شده و ازبیلت کار برداشت شده و سپس نقشه شاپ تهیه شود و بعد از آن نقشه کارگاهی جهت اجرا به پیمانکار داده شود که اگر طبق این مراحل و با نظارت صحیح ،کار پیش برده شود در نهایت شاهد یک اجرای زیبا و مهندسی خواهیم بود .

 

نمای سرامیک خشک

امروزه هر گاه صحبت از نمای خشک می شود منظور نمایی است که بدون ملات بوده و با استفاده از زیرسازی آهنی و یا آلومینیومی و یک سری بستهای نمایان یا غیر نمایان انجام می شود و البته روش نصب بستگی به نوع متریال به کار رفته در نما و روشی که مهندس طراح در نظر می گیرد دارد .

اجرای نمای سرامیک خشک با استفاده از زیرسازی آلومینیومی یک روش نوین در اجرای نمای خشک ونمای مدرن است که در سال‌های اخیر مورد توجه طراحان و کارفرمایان قرار گرفته است. در این روش، عملیات نصب سرامیک بدون استفاده از مواد چسبنده (چسب و ملات ) انجام می‌شود و به جای آن از زیرسازی آلومینیومی و یک سری یراق آلات استفاده می‌شود. مهمترین مزیت این روش بحث سبک سازی بوده وهمچنین در نصب سرامیک به روش خشک به شما اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز به راحتی سرامیک تعویض شود .

 

در دهه هفتاد میلادی برای اولین در آمریکا جهت ساخت برج های بلند، سیستم های به روز نماسازی با نصب سنگ و روش خشک طراحی و اجرا شد که یکی از روش های نوین و منطبق با استانداردهای جدید ساختمانی بود، این روش جدید در دهه هفتاد خورشیدی توسط مهندسان در ایران اجرا شد که تا امروز پیشرفت های چشمگیری در این زمینه ایجاد شده است.باید در نظر داشت که سنگ و اجرای نمای سرامیک خشک از مصالحی هستند که به طور عمده در ساخت نمای خارجی ساختمان استفاده می شود.

 

نمای سنگ خشک

در اجرای نمای سنگ خشک با زیرسازی آلومینیومی و یا آهن و بدون ملات یک روش نوین و مدرن برای نصب سنگ در پروژه های ساختمانی است. در این روش، از یک سیستم زیرسازی آلومینیومی و با آهنی استفاده می شود که به عنوان پشتیبان سنگ ها عمل می کند و نیاز به استفاده از ملات و چسب ندارد. فرایند نصب سنگ به روش خشک و با زیرسازی آلومینیومی شامل چند مرحله است در نما سنگ خشک ابتداسنگ مناسب باید انتخاب شود هم از نظر ظاهر و هم از نظر ضخامت و ابعاد. سپس، سیستم زیرسازی آلومینیومی بر روی سطح دیوار و به سازه نصب می شود. این سیستم شامل پروفیل های آلومینیومی و یا شاسی آهنی است که به هم متصل شده و یک زیرسازی مناسب برای نصب خشک ایجاد می کنند و سپس سنگ با روشهای مختلفی که می تون نصب کرد بر روی سازه اجرا شده نصب می گردد .نصب سنگ با زیرسازی آلومینیومی و بدون ملات به علت سرعت بالا، استحکام بالا و امکان تغییر سنگ ها در صورت نیاز، بسیار محبوب است. علاوه بر این، این روش به عنوان یک روش پایدار و سازگار با محیط زیست شناخته شده است.

 

نمای آجر خشک

اجرای نمای خشک آجری، روشی بسیار سریع و ایمن است و لذا محبوبیت بیشتری نسبت‌ به روش‌های استفاده از ملات دارد. به‌ ویژه این عامل در ساختمان‌های با ارتفاع بالا نکته بسیار مهمی است. در صورتی‌ که بخواهید یک نما را با ملات دیگر از قبیل سیمان، اجرا نمایید لازم است مراحل چیدمان آجر، دوغاب ریزی، سفت شدن ملات و… را رعایت کنید. لذا وقت بسیار زیادی را از دست خواهید داد.

این در حالی است که در نمای آجر خشک از برخی از قطعات نصب نمای آجر خشک و چهارچوب‌های فلزی استفاده می‌کنند که به‌ عنوان قالب و الگوی اجرای این نوع نما مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرف دیگر نمای مورد نظر، در همان طبقه همکف آماده‌سازی می‌شود و به استفاده از داربست نیز نیازی نخواهید داشت. همین عوامل نیز باعث می‌شود تا سرعت اجرای این نوع از نما افزایش بسیار زیادی پیدا کند. به‌ همین دلیل پیشرفت کار به‌ ویژه در بخش‌های مرتفع ساختمان‌ها بسیار سریع‌تر و ساده‌تر خواهد بود.

همچنین از طریق روش اجرای آجر بدون ملات در نمای سازه، امکان دسترسی به‌ منظور مراقبت‌های دوره‌ای از ساختمان وجود دارد. در اجرای نما با استفاده از روش‌های سنتی و ملاتی همیشه این امکان وجود دارد که مصالح مورد استفاده در نمای سازه بریزند و یا پس‌ از گذشت مدت‌زمانی بیفتند. این در حالی است که با اجرای آجر خشک تا حد بسیار زیادی از این رویدادها پیشگیری به عمل خواهد آمد و امکان ریزش مصالح و افتادن آن‌ها به‌ مرور زمان بسیار کم است.

 

نمای کامپوزیت

یکی از نماهای مدرنی که چندین سال است محبوبیت بسیاری پیدا کرده “نمای کامپوزیت” نام دارد. در حال حاضر طراحی و اجرای این نما در بسیاری از ساختمان سازی‌ها اعم از ساختمان‌های مسکونی، تجاری، فروشگاهی و سایر معماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای مزایای بسیاری است که در ادامه مطلب به آنها پرداخته خواهد شد.
در حالت کلی این اصطلاح یک اصطلاح عمومی بوده که علاوه بر ساختمان سازی در مواردی دیگر همچون ساخت هواپیما، کشتی‌های آبی و غیره نیز استفاده می‌شود. از جمله دلایل مهمی که موجب استفاده از مواد کامپوزیت در موارد مختلف می‌شود وجود مزایایی همچون افزایش استحکام، زیبایی شناسی و پایداری محیطی است.

 

 

 

نمای اچ پی ال

یکی از روش‌های بسیار مدرن طراحی و اجرای نما، نمای HPL است. در این نوع از نمای ساختمان، از ورق و یا پانل‌های اچ پی ال استفاده می‌کنند. ورق‌های اچ پی ال، در صنعت نمای ساختمان، یکی از پیشروترین محصولات به شمار می‌روند. پانل اچ‌ پی ال، در حقیقت یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای استفاده عمودی و یا افقی در ساختمان‌ها در نماهای مختلف کلاسیک و مدرن است.

 

این محصولات به‌ راحتی برش می‌خورند و می‌توان آن‌ها را به‌ صورت عمودی و یا افقی و یا حتی در کنار یکدیگر و یا به‌ صورت شیروانی، در نماهای مختلف مورد استفاده قرار داد. در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در زمینه نمای HPL بپردازیم و برخی از ویژگی‌ها و مزایای طراحی و اجرای نمای اچ پی ال را بیان کنیم.

 

نمای استرچ متال

نمای استرچ متال یکی از مدرن ترین نماهایی است که به عنوان نمای دو پوسته طراحی و اجرا می شود که بیشتر در ساختمانهای تجاری و تفریحی استفاده می شود.

استرچ متال (پانچ متال) پنل هایی از جنس آهن ، آلومینیوم ،استیل، مس و برنج می باشد که در طی پروسه تولید برش داده شده و سپس تحت کشش قرار می گیرد. این پنل ها با نام استرچ متال یا اکسپند متال نامیده می شود.

صفحات توری اکسپند متال با ضخامت های مختلفی ار 0.2 تا6 میلیمتر و با هر طولی تولید می شود. این صفحات با چشمه هایی از 6*4 میلیمتر تا75*200 میلیمتر قابل تولید می باشد و همچنین به طور کلی صفحات اکسپند متال در ضخامت ها و رنگ های متنوعی تولید می شود.

در تولید صفحات نمای استرچ متال قطر چشمه ها با توجه با نظر طراحان و معماران تولید شده که این امر زیبایی خاصی به نمای ساختمان می دهد.

 

نمای چوب ترموود

بیرون هر ساختمان نسبت به درون آن اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا افراد در ابتدا ظاهر آن را می‌بینند؛ به همین دلیل باید به نمای ساختمان نیز اهمیت داد. درگذشته اهمیت کمتری به‌ظاهر ساختمان داده می‌شد و بیشتر از آجر یا سیمان برای پوشش آنها استفاده می‌کردند. باگذشت زمان نما‌های زیباتری مورداستفاده قرار گرفت؛ اما چوب ترموود کمتر مورد استقبال افراد قرار داشت. تغییراتی که در نمای چوب ترمووود ایجاد شد، باعث افزایش مقاومت و استفاده از آن شده است.

نوعی مصالح چوبی که از آنها برای زیباسازی ظاهر ساختمان استفاده می‌شود، نمای چوبی ترموود نام دارد. طی فرایندهای خاصی که روی ترموود انجام می‌شود، مقاومت آن را نسبت به چوب‌های معمولی بالاتر می‌برند. البته در حین انجام این فرایند، زیبایی و دوام آن نیز افزایش می‌یابد. در صورت تمایل از ترمووود می‌توان برای نمای چوب بیرون ساختمان، کف ساختمان، راه‌پله، آلاچیق، دیوار حیاط، سقف، در و… استفاده کرد.

درگذشته مقاومت این دست از نماها بسیار پایین بود به همین دلیل کمتر مورداستفاده قرار می‌گرفتند اما امروزه به خاطر انجام برخی فرایندهای ویژه روی آن، می‌توان بدون نگرانی از ترموود در نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد و برای سال‌ها از زیبایی آن لذت برد.

 

نمای پانچ متال

پانچ متال یکی از محصولات زیبا و پرکاربرداست که یک نمای دو پوسته ایجاد کرده که با ایجاد سایه بر روی سطوح آفتابگیر علاوه بر ایجاد جلوه خاص برای هر ساختمان باعث صرفه جویی انرژی هم می شود .با توجه به خصوصیت فوق این روزها نمای پانچ متال بر برروی نما در میان کارفرمایان و پیمانکاران بسیار محبوب شده است. گاها وقتی به نماهای محیط زندگی خود نگاه می کنید نماهای فلزی سوراخ داری را مشاهده کرده اید که با زیبایی بی حد و اندازه خود چشم هر رهگذری را می نوازند. در اجرای این نماها از ورق پانچ متال استفاده می شود. از همین رو آن ها را تحت عنوان نمای پانچ متال نامگذاری می کنند. می دانید پانچ متال چیست؟!

در تولید سطوح پانچ متال از آهن و آلومینیوم به صورت رایج استفاده می شود . معمولا آهن با ضخامت 2 تا 2.5 میلیمتر و ابعاد 1000×1800 میلیمتر و آلومینیوم با ضخامت 3 میلیمتر سطوح مناسبی به کار می دهد که البته این ضخامتها بنا به محاسبات شرکت طراح (بهساز نما)که بر اساس محاسبات سازه و فشار باد در پروژه ها انجام می شود.

 

نمای بتن اکسپوز

بتن اکسپوز در حقیقت دیوار پوشهای بتنی است که از سیمان، سنگدانه، پلیمر، فیلر، روان کننده ها، پلیمر، الیاف (میکرو و ماکرو) و مش تشکیل شده است. پس از اختلاط مواد مذکور آن را در قالب ریخته و تولید می شود.

 این قطعات بتنی نما از جمله بادوام ترین مصالح در نماسازی داخلی و خارجی است که میان معماران دارای محبوبیت بسیاری است. در یک سازه بتنی علاوه بر استجکام زیبایی نیز اهمیت دارد که بستگی به طراحی نمای داخلی و یا خارجی دارد و نمای بتن اکسپوز نیاز مهندسان معمار و طراح را در زمینه های ایجاد نماهای مدرن روز فراهم می آورد . پنلهای بتن اکسپوز  صرفه جویی در هزینه ها و زیبایی بصری خاصی در پروژه ها ایجاد کرده است . اگر تا کنون در مورد ساخت قطعات بتنی نما اطلاعات کاملی نداشته اید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

نمای جی اف آر سی

پنل های GFRC یکی از کاربردی ترین مصالحی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این قطعات بتنی نما از جمله بادوام ترین مصالح در نماسازی داخلی و خارجی است که میان معماران دارای محبوبیت بسیاری است. نمای جی اف آر سی به دلیل دارا بودن تنوع طرح و رنگ نسبت به سایر انتخاب های موجود از اولویت برخوردار است. اگر تا کنون در مورد ساخت قطعات بتنی نما اطلاعات کاملی نداشته اید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم امروزه اجرای نمای GFRC جای بسیاری از متریال های سنتی را گرفته است.   مخفف عبارت “Glass Fiber Reinforced Concrete” است. در واقع GFRC نوعی قطعات بتنی ساخت نما است که به صورت بسیار نازک ساخته شده است.

مواد اصلی تشکیل دهنده بتن جی آر سی از ترکیب آب ، سیمان(سفید یا سیاه ) ، و سنگ دانه های سیلیسی و الیاف شیشه ای میکرو یا ماکرو می باشد و جهت بالا بردن ویژگیهای بتن جی اف ار سی از مواد افزودنی پلیمری حلال و پیگمنت ها نیز استفاده می شود.

  • ۰۲/۱۱/۱۵
  • علی اصغر رحیم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی